fredag, juni 01, 2012

IGÅR VAR IGÅR och IDAG ÄR IDAG

Nu tror ni förstås att jag tillbringat några timmar med att tillryggalägga ett antal sidor på mitt skrivprojekt. Men riktigt så är det inte. Fast tanken var ju så igår. Men igår var igår och idag är idag. När jag klivit ur sängen vid niosnåret och satt och tömde blåsan efter natten medan jag lyssnade till  kaffebryggarens kluckande från köket, så tänkte jag om. Kan säga att jag redan där kände hur en inre stress kom smygande. Jag fattar allvarligt inte ibland hur jag är. Det här med att vilja så mycket och helst allt på en gång, fast ändå liksom inte ha diciplin till det riktigt ( mer än i huvudet ) är något som kommit mer och mer de senaste tio åren. Tidigare var jag mycket mer fokuserad, diciplinerad, organiserad, målinriktad och betade undan för undan av det jag bestämt mig för.

Det är alltid lätt att skylla på åldern... i min ålder. Fast i det här fallet tror jag faktiskt att det har med åldern att göra, vilket förstås inte betyder att alla 58-åringar är som jag *ler*.  Men jag tror definitivt inte att jag är ensam om det här fenomenet. Sedan är det ju individuellt hur man hanterar det. Jag tror att man med växande ålder mer och mer tar saker med en klackspark. Det som i 20-30-årsåldern handlade om liv och död är idag en bagatell, typ. I mitt fall sitter någon jäkla inre domare och tycker att jag ska vara lika diciplinerad som förr, trots att mitt förnuft säger att jag bara ska coola ner.  Det jag inte gör idag gör jag en annan dag liksom. Det blir en liten kamp där och därav den inre stressen. Jag har skrivit om det här förr, jag vet. Undrar hur gammal man ska behöva bli för att helt släppa de här inre kraven?

Jag tänkte således om, som sagt. Mest för att jag visste att jag inte skulle kunna koncentrera mig då jag visste att jag dels hade mail som väntade på svar, dels för att det var dags för uppdateringar och jag ville ha sådant klart innan jag tog mig an något annat. Nu råkade jag bli fast vid en helt annan sak när jag väl tagit plats här vid min vanliga dator med mitt kaffe och mina mackor. Det gav som vanligt är nya ideer, så då släppte jag tanken helt på att ens öppna skrivdatorn idag. Jag läste någonstans, någonting där BRÅ nämndes och då kom jag plötsligt ihåg att de höll på med en undersökning som jag faktiskt nämnt för länge sedan, då den var halvfärdig. Jag var ju bara tvungen att gå in på BRÅ:s hemsida och leta efter rapporten och jag tror att jag hittade den rätta. Om människohandel och prostitution.  Mycket att läsa och mycket tid tog det. Den var klar i höstas, så det var väl hög tid att ta del av den *ler*. Jag är tydligen dålig på att hålla mig ajour med vad som händer numera eftersom jag i stort sett bara läser nyheterna i Corren och på MSN:s startsida och någon gång klickar in mig till någon länkad artikel på DN, svd eller annanstans.

När jag till slut skummat igenom hela denna rapport så kände jag att den bör nämnas på Bloggplatsen. Nej, så långt har jag inte kommit än, men jag ska försöka hinna med ett litet inlägg där senare.  Först tvivlade jag lite på om jag verkligen inte hade läst den förut, eftersom det är ett halvår minst sedan den publicerades. Men jag kan inte minnas det och det jag läste kändes nytt för mig. Visserligen är jag lite lätt disträ och vimsig mellan varven ha,ha...men riktigt så illa hoppas jag inte att det är så att jag börjar upprepa blogginläggen. Men sådana här rapporter uppmärksammas inte i media. Det är inte lika intressant som vad en statsminister kallar utomlandsfödda, eller vilka kläder som bars vid ett kungligt dop etc. 

Att sitta inne vid en dator en dag som denna, är inte så svårt eftersom sommaren totalt kommit av sig. Idag har jag inte sett en skymt av någon sol, däremot hänger regnet i luften och termometern visar 8 plusgrader. Dagens bild ritade jag nyss lite snabbt på paint för att symbolisera min dag. Visserligen sitter jag inte naken och jag har inget fönster med lila gardiner bakom min rygg. Det hittade jag på för att få in lite färg i bilden. Är ju ett tag sedan jag hade något egenhändigt tecknat. 

Mailen är avklarade, jag har ett jobb att söka kvar att göra och jag ska skriva ut kontoredovisningen efter månadsinbetalningarna sist, som jag ju gjorde på skrivdatorn dit inte skrivaren är kopplad. Och sedan lite bildbyten här och var och till sist en liten redogörelse på Bloggplatsen om BRÅ:s rapport. Undrar om jag hinner allt detta tills Lets Dance börjar, där Anton kommer att stå som årets vinnare? Ja, jag hinner väl det jag hinner, vilket då är lättare sagt än gjort. Jag är lite småsugen på ett glas vin eller två, men vet inte om jag vågar. Jag kan ju istället för att bli pigg och skärpt, bli trött och avslagen. Borde fixa till lite käk för det är nog där suget egentligen sitter. Men jag har varken tid, lust eller ork till det. Jag tar en klementin så länge och önskar er en trevlig helg.  

Edit:  And I wish all readers in other countries a happy weekend. I am glad that you reading my blog. 
   

4 kommentarer:

Unknown sa...

Flitig dam, som sitter och läser utredningar. Vad kom de fram till? PK eller att det går att skilja prostitution från brottslig verksamhet? Det skulle väl vara ett smärre under ifall BRÅ skull finna att prostitution/sexköp är ett avtal mellan två myndiga personer. Satt och diskuterade Hinsebergshäxan på lunchen med två kvinnor. Slutsatsen var att justieminister Geijer var den moraliskt förkastige. Inte som sexköpare utan som feg man som inte kunde erkänna sina sexuella behov och dessutom utnyttjade Häxan. Hinsebergshäxan var pålitlig och gjorde vad hon lovade. Att hon valde att sälja sex var hennes beslut. Det var en tjänst och hon var uppskattad. Jag uppfattar att hon var nöjd och inte ångrar dessa handlingar

Gretas Svammel sa...

Nu kan du gå in och läsa på Bloggplatsen om du vill...Hans-E. Brå går ju regeringens vägar.

Jag håller helt med om att det var Geijer ( åtminstone i dokumentärversionen) som var ett svin.

Svenne sa...

Åldern tar säkert ut sin rätt men det tar jag också med en klackspark:-)
Annars vore ju inte livet värt att leva, eller hur?
Kram på dig

Gretas Svammel sa...

Helt rätt tänkt...Svenne..